Grow, cook, use & store your harvest

Het is geen wonder dat dit een van de eerste boeken is dat ik wil bespreken. Charles Dowding – één van de grootste voorstanders van niet-spitten – heeft al verschillende boeken geschreven. Als ik slechts eentje mocht kiezen om te houden, dan is het deze wel. Hij heeft er zelfs een award mee gewonnen.

Helaas voor de Vlamingen & Nederlanders bestaat dit boek enkel in het Engels. Als je het Engels machtig bent, go ahead and give it a try!

Dit boek is duidelijk in gebruik

De look and feel

De interne vormgeving vind ik nogal gewoontjes, voelt niet zo “fris” aan als andere tuinboeken en de foto’s hebben veelal een washed look. Maar het is natuurlijk de inhoud, vele tips en talrijke foto’s die je zullen inspireren om zelf aan de slag te gaan.

Ondanks dat zijn de foto’s en teksten duidelijk genoeg. Deze worden ook vergezeld van tips in kadertjes en een aantal overzichtelijke tabellen met bijvoorbeeld plantafstanden voor de groenten.

Wat kan je zoal leren in dit boek?

Uiteraard beschrijft hij hoe je effectief aan de slag kan met niet-spitten. Je leert verschillende manieren om de grond af te dekken, hoe je al groenten kan kweken mocht je bijvoorbeeld landbouwplastiek gebruiken tegen het onkruid, moet je verhoogde bedden gebruik of niet, enzovoort. Alles wordt mooi opgedeeld in vrij duidelijke, korte hoofdstukken. In tegenstelling tot zijn vorige boeken, wordt er ook meer besproken dan alleen maar de moestuin zelf, dankzij de toevoegingen van Stephanie Hafferty (ze zijn trouwens lang een koppel geweest).

Zoals in praktisch elk moestuin boek, beschrijft hij – vrij kort – de verschillende eenjarige groenten die het meest gekweekt worden in onze regio’s, maar ook vaste groenten. Die laatste zijn nuttig als variatie én om de “hungry gap” in het voorjaar deels op te vangen. Wil je nog meer gedetailleerde omschrijvingen van alle soorten groenten? Dan lees je beter een ander boek zoals het grote Velt Handboek Ecologisch Tuinieren. Of een luchtiger boek zoals De Moestuin van Mme Zsazsa. Dat boek komt misschien nog het dichtst in de buurt van dit boek.

Een ander belangrijk aspect dat naar voren komt: hoe kan je jouw opbrengst vergroten én vroeger én langer oogsten? Naast de gekende hoofd- en nakweek, zoals prei na aardappelen, heeft Charles nog leuke tips in petto zoals het bij velen bekende “interplanting” systeem, waarbij je bijvoorbeeld tussen traag groeiende groenten snelgroeiende groenten zaait. Zoals radijs tussen sla. Of beter nog, een minder bekende manier: namelijk zaaien in clusters. Hierbij zaai je bijvoorbeeld 3-5 bieten zaden in één potje voor. Wanneer ze groot genoeg zijn om uit te planten, plant je ze ongeveer een voet van elkaar in de moestuin, zonder ook maar één zaailing uit de cluster te verwijderen. Eens je wil oogsten, draai je een bietje uit de cluster en laat je de rest verder groeien. Het zelfde lukt ook perfect voor o.a. radijsje, ui en prei.

Er zitten zoveel leuke tips in die je écht zelf wil proberen. Neem nu het voorbeeld van de sla. Niet iedereen staat te springen om elke keer een hele krop sla uit te doen, terwijl je slechts een paar blaadjes nodig hebt. Je pikt gewoon de buitenste bladeren van een paar groeiende kroppen, laat een aantal blaadjes in het hart zitten en laat deze rustig verder groeien. Easy peasy.

Aangezien Charles een vrij grote “market garden” heeft, verkoopt hij natuurlijk de meeste van zijn groenten. Om tijd te besparen en minder te moeten uitdunnen, zaait hij veel groenten voor in zijn serre. Een serre heb je natuurlijk niet nodig in jouw eigen niet-spitten tuin, maar een kleine koude bak kan misschien wel handig zijn om zulke dingen ook te kunnen proberen. Sommige dingen kan je ook doen op een zonnige vensterbank of veranda met veel licht of je koop natuurlijk plantjes op de markt. Wat past voor jou is het beste.

Stephany, de sidekick

En dan heb ik het nog niet echt gehad over Stephany Hafferty. Zij heeft natuurlijk ook meegewerkt aan het boek en tal van recepten neergepend. Naast recepten met groenten staan er ook receptjes voor keukenmiddeltjes om te poetsen, kruidenzout maken in. Ook het verwerken en drogen van bloemen en kruiden komt aan bod. Als je hier niks leuks tussen vind dat je zelf eens zou willen proberen, dan weet ik het ook niet 🙂

De cursisten die langs komen, zijn trouwens altijd super enthousiast over haar vegetarische recepten! Ze heeft in dezelfde stijl als dit boek nog een eigen boek uit, genaamd The Creative Kitchen. Persoonlijk vind ik dat ook een aanrader. Het heeft niet dezelfde uitstraling als het boek Honger van Mme Zsazsa, maar het heeft wel een bepaalde charme.

Tot slot

Zit je krap bij kas? Eigenlijk is de meeste informatie in zijn boek, helemaal gratis! Je vind enorm veel informatie op zijn website, maar ook op zijn YouTube kanaal. Charles heeft ook een online cursus gemaakt op de website, die is vrij prijzig, maar ook daar kan je heel veel informatie uithalen. Ondertussen is er van die cursus een boek verschenen met dezelfde inhoud, maar zonder de vele filmpjes (vind ik geweldig). Voor zij die er belang aan hechten: bij de online cursus krijg je ook een certificaat als je alle vragen correct oplost. Al vind ik de vragen niet altijd even duidelijk en correct gesteld. Je moet ook de hele vragenlijst telkens opnieuw invullen als je een fout gemaakt hebt (je weet ook niet welke vragen juist of correct zijn) en dat herladen duurt véél te lang.

Persoonlijk heb ik zeer hard genoten van dit boek. Zelfs nu nog neem ik regelmatig het boek ter handen, al was het gewoon om er eens te doorbladeren; genietend van de foto’s, de talrijke receptjes en te beseffen hoe eenvoudig, inspirerend en relaxerend tuinieren soms kan zijn.

Ik zou het zowel de beginnende als de al meer gevorderde moestuiniers durven aanraden omdat het over méér gaat dan niet-spitten. Als je nog méér wilt weten over zijn no-dig of niet-spitten methode – in afwachting van mijn review daarover – dan kan ik je alvast “Charles Dowding’s No Dig Gardening : Course 1” boek aanraden, weliswaar in het Engels.

Mijn waardering?

Een dikke 5/5.

Een mooi kadootje voor iemand die meer wil doen met niet spitten en leuke receptjes proberen met dingen uit de tuin.